Thursday, February 10, 2011

SELAMAT BERTUNANG KAWAN2...

hye all...ouh...tengok tajuk pon dah tau kan ramai kawan2 kita yang tunang time cuti raya cina ari tu kan.
woO..begitulah aku..
raya cina ari tu agak pack lar jadual aku kan, aku kesana sini untuk memenuhi undangan.
well as you know me, aku memang suke dtg tengok kampung org, tengok budaya org, 
tak perlu lar kite gi tempat lain luar negeri ke hape ke untuk tengok budaya org lain, dalam negara sendiri kita boleh kaji budaya, adat, dan macam2 lagi.
k bukan nk citer sal culture or else nk jadi cikgu sejarah pagi2 ni, tapi aku nak citer sal perjalanan aku sepanjang raya cina ni.

aku and kak rin *muncungkan mulut* telah dijemput secara V.I.P nye ke rumah kawan kami (Nurfazrul Fazzura binti Zakaria ) di Sg.Petani Kedah bagi menghadiri majlis pertunangan beliau. atas dasar persahabatan yang terbina, aku dengan berat hati pon terima lar undangan tu *dush!* (ada niat tak ikhlas di situ ) eh..tak tak.  :)
on 3.2.2011 aku dan kak rin telah bersiap sedia untuk memulakan hari dengan senyuman, 
eh. bukan. memulakan hari dengan langkah penuh semangat menuju ke stesen bas Jln Duta, tepat jam 10.45 pagi. 
we all pon naik lar bas Mara Liner menuju ke Sg.Petani,.
Sg Petani ok, bukan Sg.Congkak ke, Sg.Sungkit ke, jauh sekali Sg.Muar.bukan.bukan.
tiket bas ini telah dibeli oleh my beloved kak faz, kelass mak nok..org sponsor transport lagi..tinggal duduk and pergi je..
perjalanan pada mulanya seperti biasa, aku sempat lar di buai2 mimpi kan..
maklumlah, malam sebelum tu aku baru sampai dari kampung, niat di hati nak merehatkan badan seketika. sambil lurus2kan tangan aku pon melelapkan mata.
sedang enak aku dibuai mimpi, tiba2 aku rasa bas ni macam tersenggut-senggut kan, 
khuatir akan berlaku perkara tidak dingini, aku pon cecepat bukak mata.
nah kau! jalan jem noks...
adoi ai...(mengeluh dalam hati) 
ni mesti sampai lambat ni..lari lah bajet time aku macam ni..
sambil mengutuk2 dlam hati tu, sempat lar aku toleh org kerusi seberang sebelah aku, erm...ada baby comel..baby tu pandang je aku, tak senyum tak ada reaksi pape, 
(eh, ganas sangat ke muke aku smpai die tak nak senyum???)
selang beberapa minit lepas tu, bas ni berhenti kat tp jalan, tp jalan dowl..bukan tepi hentian, aku dah rasa cam senget je perasaan ni..ape nak jadi ni???
elok je brader drebar tu turun, aku tibe2 rasa ekon cam tade fungsi..panas~~
then brader tu naik lagi die garu2 kepala, (eh..ape lar garu2 kasi kompius aku je) 
aku ingat drebar tu gi memerut ke, menyiram pokok tepi jalan tu ke.....
rupa2nya..EKON ROSAK.
ouh...WatDeHell!! rosak de, tengah2 hari ok. time ni pukul 12.30 tgh hari..kat mana kawasan tu aku tak pasti sebab tade signboard lagsung.tpi jalan, ada pokok2 rimbun...
aku pon on lar En.Garmin aku, aku search lokasi aku...
aku ada berhampiran dengan perkampungan org asli kat Tapah nu..
drebar tu teruskan jga perjalanan , aku dah biru ijau je tahan panas kan...
sampai kat Hentian Simpang Pulai, drebar tu bentikan bas kat petonas , die bagi we all beli2 barang ke nak kencing ke, nak duk tunggu kat bawah pokok ke sebab keadaan dalam bas tu dah macam dalam microwave..
lepas 30 minit tu drebar tu suh naik bas..aku bajet, die nak teruskan juga perjalanan tu kan, aku ok je sebab die dah bukak tingkat atas bumbung tu we all dapat lar angin kan..
si senah sebelah aku ni (kak rin) dok lar bebel2 panas lar hape lar.....adoi ai..
aku ingat bas tu nak teruskan perjalanan , rupa2nya die nak bentikan bas die kat tepi jalan betul2 keluar dari petonas tu...then...
nah inilah keadaannya..

aku dan yg lelain dah macam mamat nepal duk tepi jalan tunggu kalau2 ada bas kosong yg boleh tumpangkan kitorang gi Sg.Petani.
ouh....sib baik lar duk tepi jalan tu redup kan..tapi redup2 pon hati aku panas gak....canelah boleh rosak ni..
2 jam kitorang tunggu..2 jam noks..bukan 2 minit...
tade gak bas kosong seat yang boleh tumpangkan we all.
yelah raya cinakan..confirm2 lar bas penuh2 belake..
drebar tu dah puas tahan bas yang lalu , die pon rasa bersalah kot kat kitorang kan, tapi nyer..nak wat cane kan, dah rosak tu bukan die yang minta..berserah je lah (T_T)
perjalanan diteruskan juga dengan bas yang tade ekon, and keadaan jalan yang jem di susur2 keluar...
sumpah panas die...tuhan je tau.
angin pon rasa panas...
ni ar baby yg duk sebelah aku ...takde reaksi pon kn??? kompius..
*abaikan senyuman kak rin tu, die senyum kejap je lepas tu die memetir2 kepanasan*
 dalam kepanasan dan kepasrahan tu kami pon teruskan lar perjalanan juga sebab tiada bas yang boleh tumpangkan kami, (T_T)
sebat lar kan...nak smpai cepat punya pasal, aku pejam mata je even panas cam hape..
jam lebih kurang 9 malam cam tu we all smpai kat Sg.Petani.
hahaha..sampai pon :)

4.2.2011, jam lebih kurang 2.30 petang, kak faz siap di make up.
*kualiti pic agak cam haram kerana hp punye camera tak hensem*
nah..ni dia kak faz...
aku tade sangat pic die sebab , lepas aku tonyoh2 muke die ni, aku terus cari port nak lelapkan mata..tak larat nowk..tido tak cukup.

kat stesen KTM Sg.Petani

lepas majlis kak faz selesai, aku pon melelapkan mata barang seminit dua, then bersiap2 nak balik pulak
we all punya train sampai kul 9.00 malam, then we all pon mengucapkan selamat tinggal pada keluarga kak faz, and semua yang terlibat dalam majlis tu, tak lupa juga adik saudara baru kami, Siti Sara Phang binti Abdullah *pic di atas*

dari pukul 9 malam hinggalah pukul 5.30 pagi barulah kami tiba di KL Central .
terus balik rumah dan TIDO.
on 1.30 tgh hari aku dah siap2 nak ke rumah kawan aku lagi sorang juga dalam majlis bertunang.
ouh...giler kental kan semangat aku?? *poyo kejap*
abaikan budak yang pakai tudung merah tu :P
hah ini dia....kawan2 kak farah.
bukan. bukan kawan aku.
lalalala...kawan2 aku aku amik kat hp lagi satu, jadi tak pat aplod sebab hp berada bersama si dia :)
*kak farah, kak diba, kak nad, kak anjang, kak lisa, kak fadzilah, kak sape tu lupe name die..aisey..*
selepas selesai majlis ni , ak pon bertolak pulang..
sebabkan kampugn kawan aku ni die cam village's view kan, so aku seronok meronda2 naik kete transformer tunang aku..
ingat nak balik ke putrajaya , tapi memandangkan umah kawan aku dah hampir dgn umah mak usu tunang aku, so we all decide tuk bermalam di rumah mak usu sebelum balik ke putrajaya keesokan harinya..
jadi, perjalanan aku sepanjang raya cina ini ialah, Sg.Petani-Putrajaya-Umah kawan aku - Muar dan Putrajaya ....
kesimpulannya, selagi aku mampu, aku akan datang ke majlis kawan2 aku....its me..
i appreciate every invitation :P
dah lar , pening krang baca aku punye story kan ...lalalala...
da~ *peace*

6 comments :

tat!n said...

umah kawan ko tu aku cm penah pegi la,hehehe.npe x ltk pic?

Miss Tasantek said...

haha...sebab aku tade pic dlm hp ni..yg lain sume dlm iPhone si dia..
yg ada dalam hp aku ni je..

wanie heLas said...

eh...kawan farah gi tmpt tunang same ngan kawan ko erk?? hurmmm pelik?? aku bukan kawan korang tu ker?? nape aku tak tahu?? huhuuu

tat!n said...

yelaaa,aku tgu dari die jela..hhehehe

Miss Tasantek said...

wani : ko takde dalam pic ni..ko gi mane tah.
kawan aku tu time ni die tengah makan.
tatin : kau tunggu ape?? pic?? tapat jek.
ingat free2 je leh dpat?? sape suh tak dtg :P

NUR FASEHA BINTI IBRAHIM said...

tasa...ari tuh kan aku buang sampah dalam kolam ikan makcik umah masa aku nak pindah...dia macam sial ko tau tak aku ngan wani kene halau??die bagi tau sehari sebelum die nak halau...memang macam haram...

 
This Template Was Made & Design With Love By AisyaDoodles . All Right Reserved To Me.