Thursday, May 5, 2011

my new day today..

hye dear..miss you all sume especially my silent reader yang sudi baca entry ni..thanks a lot..aku happy bila tengok jumlah pengunjung tu betambah2 hari demi hari..thanks eh....nuffnang?? belum ada lagi..sebab aku rasa biarlah cerita aku ni jadi satu catatan peribadi bukan untuk tujuan komersial.  tapi tak tau lar lepas ni cane kan...ngeh2..mane lah tau kan..tibe2 duit tesengkak , aku tebukak hati nak jadikan blog ni sebagai blog komersial mungkin aku akan letak nuffnang kat dalam blog ni :)

ekceli..kat sini aku nak kongsikan tentang berita gembira yang aku rasa sangat happy bila mengetahuinya...
aku rasa ramai yang dah tau..ramai yang dah view facebook aku tahu akan berita ni.cuma kat sini aku nak jelaskan lagi cane asal kejadian aku mengetahui tentang berita ni.
hari Jumaat 29.3.2011 sepatutnya hari ni aku naik keje setelah berkursus selama 12 hari.  Tapi harini aku cuti sebab...
pagi tu aku kejutkan suami aku..aku suh die bangun, tapi die tak mau..die kate die nak demam..badan die tak sihat.
aku pon dengar je die tak sihat, terus aku sambung tido lepas solat subuh tu.
sehari sebelum tu hari Khamis, balik dari ofis aku ajak suami ke pesta buku..aku meround tak hengat..yelah..pesta buku kan...banyak benda aku nk cari.  Tu pon dapat bape kerat je novel ( 2beg plastik je )
aku rasakan suami penat sebab semalam die berjalan dengan aku kan..tapi bila aku pegang pale die tak panas, aku biarkan je dlu..dan sambung tido...ZzZzZz..

lepas je kul 10 pagi suami bangun..aku dah bersiap2 nk antar die gi kinik, ingatkan nak mintak MC kan..alih2 aku tengok suami sihat walafiat. gerammnyer aku time ni...kok ye pon nak menipu sakit janganlah nampak beno...sakit ati aku.
dah terlanjur dua2 makhlok ni tak keje, aku cecita dengan suami tentang kitaran haid aku yang tak muncul tiba..atas cadangan suami, dia blikan aku pregnancy test stick yang buat kat umah tu.  Then petang tu lepas maghrib aku buat test. (kat kotak tu tulis, kalau due date period dah lebih 3 hari, boleh buat test bila2 masa, kalau due date baru sehari buat awal pagi ketika kencing yang pertama )  
keluar satu garis kale purple terang, and satu lagi gari purple cair..(masa ni aku dah panik)
aku rasa test stick ni tipu.
esok pagi2 masa nak solat subuh tu aku buat  lagi...then i got the same result.
lepas zuhur aku dengan suami bersiap nak amik akak aku kat Damansara untuk kitorang sama2 pulang ke kampung..lepas amik akak aku tu lah aku gi cek kat kinik..
aku gi ke Klinik Pakar Sakit Puan, kat SS2. Nama doktor tu Dr.Kelvin. hensem giler.
Menurut Dr.Kelvin , memang aku disahkan mengandung tapi kandungan masih lagi di bawah 4 minggu sebab tu stick tu kuar satu garis normal satu lagi garis agak kabur..kalau dah lebih sebulan mean, 4 minggu maybe garisan tu akan lebih jelas lagi.
at this moment..happynyer suami ..muke die cam ada cahaya dari syurga aku tengok..berseri2 je. aku ?? telan2 air liur cam tak caye..sebab aku rasa cam baru semalam je kawin kan :) 
lepas cek tu cek ni scan bagai, aku pon balik lah kampung...dalam perjalanan balik tu aku khabarkan berita gembira ni kepada kawan2 rapat aku, pada mulanya aku minta diorang tak bagitau sesiapa dulu sebab terlalu awal kan..
tapi selepas balik dari kampung dan berbincang dengan suami, suami kata eloklah diberitahu pada kawan2 dan minta kawan2 doakan semuanya berjalan lancar :) eheheheheh...
alhamdulillah...aku bersyukur..kawan2 aku yang mana kenal aku, semua gembira dengar berita ni.  kalau diorang pon teruja mesti lah aku pon teruja..cuma aku kena jaga diri lah kan. giler kau, banyak pantang mak aku pesan. 

patotlah sebelum ni aku rasa :
1. badan aku sakit2, lemah je, pening2...
2. aku kerap nak terkencing je. sehari tu dalam berbelas kali aku ke toilet buang air.
aku dah rasa sign ni masa kat kusus lagi, tapi aku tak endahkan..aku fikir sebab aku ni memang selalu je pening2 kan. tekencing2 tu sebab aku kerap minum air masa kat kusus tu

mak aku pesan :
1. jangan makan benda pedas, masam,tajam mcam nenas, 
2. tak leh minum air gas, air sejuk de air batu, air tebu...
3. tak leh makan ketam banyak2 nanti kembar darah, tak leh makan masam nanti anak lembap, tak leh makan jeruk nanti gugur, tak leh lah banyak tak leh ...
aisey...aku ingat ni je pantang larang die...
ade lagi, 
tak leh duduk kat tangga nanti susah beranak, tak leh tidur bangun lewat nanti badan lesu, tak leh tidor tengah hari, tak leh mandi malam nanti kembar air, tak leh buat keje tangguh2, nak buat kena abiskan...nak makan kene abis, jangan suke makan tak abis, nanti teran2 anak tak kuar..erk??? adoi ai..

banyak giler pesanan mak aku weh. di samping itu aku juga cari informasi dari kakak2 sepupu aku, especially Cik Puan Bunge, akak ipar aku, kawan2 lama kat FPT, mana yang dah beranak pinak ni aku tanye la kan..lagi banyak tanya lagi banyak la ilmu kan. 

mak pesan, baju ketat2 simpan, kena pakai baju yang polos2 longgar2 je..suar pon same, suar jeans mak aku dah haramkan pakai, die kate pakai suar yang lebih selesa selain jeans.  Mak kata juga, jaga diri baik2, jangan kuar magrib2..

setelah beberapa hari ni, aku tengok suami lak yang dapat sign..die yang muntah2, mual and loya. abis apa yang dia makan mesti kuar balik :) petanda tu tak kena kat aku buat masa skang ni, tapi aku makin selera nak makan ade la..

aku harap aku kuat untuk hadapi dugaan dalam tempoh paling susah ni (trimester pertama) time nilah org kata kena jaga betul2 takut apa2 jadi kan. aku mudah mengah skang ni.jalan sikit mengah2. macam dah 6 bulan lak :) 
kengkawan sume, doakanlah aku selamat eh..aku pon berdoa agar kawan2 aku yang dah kawin cam bulat, masz, olin, nad arom and yang lain2 cepat dapat anak juga....
ok, bye dear :)

8 comments :

ctpujie said...

alhamdulillah..
congrats tasa! =)
jage dr bek2 ea..engat pntang2 mak kamo pesan tuh..hihi =)

Unknown said...

tahniah syah..lebih awal dari aku T_T huhu abg mie hebatlah hehe

nur easy said...

alhamdulillah.. tahniah dan jaga diri :)

adawiyah rahman said...

wahh
tahniah miss tasantek! :)

~wardizawani~ said...

walaupun da wish kt FB..tp aku tetap nk wish lagi...
TAHNIAH tuk sya n husben.. aku bace pantang larang mak ko wat aku seram plak..hihihi
mgkin sbb aku ni bknla pengikut pantang larang yg tegar..hihiso ko jg dri baik2..ko bakal tempuh 1 pengalaman yg xkan ko lupekan..

Hustler said...

Aku nak tengok ko bawak perottt!!! Hakhakhakhak!!!

Miss Tasantek said...

thanks semua...
terharu (T_T)

tat!n said...

hee,congrats lagik.jage diri leklok.n jge laki ko,sian die.hehe.take care future mama!

 
This Template Was Made & Design With Love By AisyaDoodles . All Right Reserved To Me.