Wednesday, October 5, 2011

citer2 time kecik aku dah bekubur lama lah!

cite2 aku time aku kecik2 dulu bila besar nak jadi cikgu.
dalam biodata2 yang aku aku tulis dalam buku kale2 kawan2 aku tulis 'cita-cita : cikgu' 
pada aku ketika itu, cikgu kot yang paling senang. paling mudah aku nak jadi. 
masa sekolah menengah...up sikit. nak jadi pensyarah pulak. ok ketika ini kan otak dah berkembang sikit kan. jadi cita2 pon macam nak up sikitlah kan..dari cikgu nak jadi pensyarah. pada aku kerjaya mengajar orang ni kelihatan keren banget deh. 
masa aku praktikal, aku praktikal kat UTHM ..hopkos lah kan dikelilingi pensyarah..tapi..ketika ini aku dah tak ada niat nak jadi pensyarah ke hape..
aku dah bertukar haluan. sebab?? sebab??? sebab???
dah aku amik Dip In Secretarial Science..tak kan nk jadi pensyarah pulak kan. hopkos aku ke arah bidang yang paling digeruni mak2 kat kampung masa first2 dengan nama keja ni.."setiausaha" .
ya aku nak jadi Setiausaha yang cantik...kesana sini pakai kasut tinggi, pegang PDA, catat keja2 harian yang aku kena buat, jaga seorang manusia yang aku panggil "bos" .

dulu2 time aku kecik2, aku selalu main cikgu2 dengan Cik Puan Bunga. bila aku jalan gi umah dia je, die ada kat umah, mesti dia ajak men cikgu2..semestinya dia yang jadi cikgu. aku dengan kakak aku jadi murid. kewibawaan CPB dalam bidang perguruan ni memang teserlah dari kecik ah. die suka sangat ajar aku lukis2..ajar aku baca buku...ajar aku mengeja...nanti main kale2 then die akan jadi judge. sape punya paling cantik dia akan bagi hadiah. eh. hadiah betul tau. kadang2 tu dia bagi set alat tulis..pensel lah..kale lah..marker lah...ketika itu, kalau aku dapat hadiah tu..aku teruja sangat. biarpun cuma 2 batang pensel yang diikat reben, aku akan  terima dengan hati yang girang...pada aku, itu kepuasannya bila dapat main cikgu2..
and now betul2 die jadi cikgu. and sampai skang die suka bagi hadiah kat orang. hahahahaha...

sekarang..kalau kau tanya aku samada aku nak jadi cikgu ke tak nak?? aku akan cakap. "tak"
sebab..aku tau tanggungjawab seorang cikgu ni besar. 
kesabaran cikgu juga sangat tinggi.
kebersediaan menerima tugas2 sampingan selain mengajar tu cukup2 lah buat hidup cikgu lebih sibuk dari pegawai daerah. 
ada yang kata cikgu ni keje senang. tengah hari dah balik. 
pada hakikatnya..tidak semudah itu.

selain dari mengajar, hari ujung minggu kalau ada kelas tambahan kena datang mengajar juga, hari biasa pon kalau ada kelas tambahan, balik lewat juga, marking paper student bukan sebiji dua..kalau sekelas, ada 30 orang, then kau mengajar 3 kelas. yang mana murid2nyer kepala lain2...tulisan, akal, fikiran semua lain2...
pernah tak kita fikirkan betapa steressnye jadi cikgu bila marking paper yang pelik2 jawapannya??
yang tunggang tebalik jalan kejenye?? penah tak??
kalau tak penah, sudahlah. tak perlu kau fikirkan tentang kegigihan cikgu2 kau.
kalau kau pernah terfikir, kau pasti sedari besar rupanya tanggungjawab cikgu2 ini :)

aku tak pernah ada list 'cikgu yang aku tak suka' sebab..semua cikgu2 aku aku sayang. tade yang aku ada masalah. waima dengan cikgu yang penah merotan aku sekalipun, aku tak marah jauh sekali berdendam.  
dulu..kalau kau sebut nama CIKGU AINON kat Sek Men.Dato Seth tu..semua orang pon kenal.
orang tak suka dia sebab mulut dia , and dia suka marah2 budak perempuan yang bertudung pendek, kain singkat, and macam2 lagi masalah disiplin. aku pakai tudung pendek masa aku tingkatan 3, bukan aku sengaja pakai, mak aku tebeli pendek. aku tak pernah kena tahan pon. sebab...kalau kita baik dengan cikgu , takkan cikgu tak nak dengar alasan kita kan.

masa aku sekolah agama, aku penah kena rotan, kena cubit, dengan cikgu Nita Zainariah. ..cikgu ni memang popular di kalangan pelajar Sek.Agama Seri Telok. sebut je kelas cikgu nita tade yang mata mengantuk. semua mata terbukak luas je. dia tak suka bising, tak suka kelas kotor, dia tak suka kami pakai baju comot2...tudung tak berlipat..even aku baru darjah 4 sekolah agama, tapi aku faham apa yang cikgu maksudkan berpakaian kemas. susun meja time nak peksa pon kelas aku tak bising cam kelas2 lain. cikgu Nita ajar aku banyak perkara tentang disiplin diri. di Johor, sekolah agama dianggap wajib ..sape tak sekolah agama dikira macam tak best lah kan. even penat pagi petang sekolah tapi aku berbahagia sekarang sebab..ilmu agama itulah bekalan aku hidup sampai mati :) 

rotan, cubit and berdiri atas kerusi skang ni dah tak praktikal zaman skang. anak2 zaman skang kena marah sikit report sampai PPD. tak penah fikirkan tentang rasionalnye tindakan tu untuk pengajaran. sebaliknya ia dianggap mendera. aku kena rotan sampai 2 hari tangan aku merah berbekas tak leh nak pegang apa2, tapi aku tak cakap kat mak aku pon. sampai skang aku ada je lagi. tak mati pon. kadang2 kalau cikgu marah adik aku, aku akan cakap kat adik aku, dia yang nakal tak dengar kata, memang lah kena marah. tak kanlah ada cikgu yang datang2 sekolah marah2 semata2 sebab tak suka tengok muka budak tu kan?? 

dan entry ini aku buat khas untuk mengucapkan selamat hari guru sedunia buat cikgu2 aku yang mengajar aku sedari aku di tadika hinggalah aku dewasa...sehingga sekarang pon aku masih belajar, dari cikgu kehidupan..
selamat hari guru sedunia buat pakcik2 aku and my beloved cousin CPB and Kak Pae :)

nota cikgu :) percayalah kepada keberkatan dan kedaulatan guru. kalau tak percaya..tu pasal lah sekolah tak pandai2.. aku percaya ini.

No comments :

 
This Template Was Made & Design With Love By AisyaDoodles . All Right Reserved To Me.