Monday, October 10, 2011

pelik tapi ini terjadi.

salam . selamat petang :)
pelik tapi ini yang terjadi kat aku.
aku tak tau kenapa sekarang ini aku akan buat perkara yang berlawanan dengan sifat semula jadi aku sejak berabad lama.

sejak aku preggy ni, aku sedar aku ada satu kecenderungan melakukan perkara2 yang luar dari biasa aku .
antaranya ialah,

1. minum kopi.
eh, aku bukan peminat kopi tegar cam Mawi tu. aku juga bukan seorang kaki caffeine ye. jadi semua minuman berunsurkan kopi, tak kisahlah ia di ubah menjadi cappucino ke wat so ever lah, aku memang tak leh minum. ia hanya akan menyebabkan kepala aku rasa pening2 dan mata menjadi kuyu. muke setim lah senang kata.

tapi...sejak aku preggy..ia menjadi kegemaran aku. fenomena ini tercetus masa bulan puasa, bangun sahur di rumah mak cik suami di Semerah, (well..as everybody know orang kampung memang suka kopi kan...) bangun sahur tu mak usu buatkan kopi, aku ni dh mengantok sangat gamaknye, malas nak bangun sahur, aku makan ala kadar dan terus minum air tanpa menoleh kiri dan kanan. suami plak tak sempat warn kat aku yang air itu air kopi, masa aku minum tu aku cakap kat mak usu 'sedapnye air ni , nk lagi.' mak usu yang teperasan aku terminum kopi terus bagi air jarang (jarang = air putih)  dia minta maaf sebab lupa aku tak leh minum kopi. tapi...reaksi aku, ' sedaplah ni. nak lagi. tak mau air jarang tu'
dan sejak dari itu sehingga hari ini, aku dah boleh minum kopi. apa2 pon jenis kopi aku ok saja. :)
pelik pertama.

2. makan nenas
satu rumah aku tau aku tak makan nenas. suami pon tau aku tak makan nenas. aku tak kecik ati kalau orang makan nenas depan aku tak pelawa...aku tak kecur pon tengok nenas curah dengan kicap or garam or kuah rojak mak bee..siyes tak terasa kecur.
tapi..ari tu aku tiba2 terasa nak makan pencOk. kalau ikutkan pencok tu pun bukan febret aku. tapi masa tu aku terasa nak sangat makan. suami takut2 juga nak bagi aku makan nenas sebab die takut jadi pape kat aku. orang ramai remind kat aku nenas ni tajamlah, and macam2 lagi...tapi..dengan kuasa Maha Esa, aku makan tade rasa pape melainkan sedap nauzubillah...
skang aku boleh lahap nenas tanpa rasa gentar.
pelik kedua

3. baca buku
ouh..aku skang suka membaca. kalau aku duduk saja2 aku tak boleh duduk semata2 , mesti cari apa2 yang boleh dibaca. katalog tesco yang dah kuning kalenye itu pon kalau aku tengah duduk kat dapur siang2 bilis aku boleh benti jap baca..ahahaha..itu memang bukan kegilaan waktu dulu. aku bukan manusia yang gemar membaca, tapi sekarang..itulah kegemaran aku. sebelum ni memanglah ada masanya aku ada mood aku baca novel tapi itu pon b oleh dikira lah kan..tapi nowadays..aku selalu baca something before tido. makan kat mamak pon aku beli majalah. sementara tunggu order aku baca majalah dlu :)
pelik ketiga.

4. suka membebel tak pasal2..
ini aku lagi tak tau kenapa aku jadi cenggini. kadang2 tu suami aku tanya aku ni marahkan apa, aku akan cakap aku marah semutlah, marah pisaulah...
masa tu aku nak kopek bawang, bawang tu jatuh. terus aku membebel, aku cakap lah bawang ni tak patot jatuh, tak kesian kat aku yang dah tak boleh bongkok ni bla..bla..bla..
suami tegur aku cakap jangan suka membebel2 ni....tapi benda tu macam laju je meluncur kat aku. aku tak tau lah kenapa begitu. adoi ai..

ada lagi perkara pelik yang aku rasa tak patot aku cerita kat sini... pada aku perkara yang aku tak boleh buat dan bila aku preggy ni aku bleh buat, itu sesuatu yang pelik lah. pada pandangan mata kasar orang memang takde hal lah kan..benda2 ni pon nk story kat blog lah ape lah kan..tapi ini secebis rasa yang aku nak kongsi pada korang :)
 

nota rindu : petang2 ni tiba2 rasa rindu pada kawan2 yang bertandang ujung minggu lepas. terasa lagi riuhnye mereka di rumah aku. ouh. indah persahabatan kalau diiringi keikhlasan dan kejujuran.

3 comments :

Hustler said...

Hahahahahaha.... habis la.... terkanan kat aku la tuh.. ciap minom kopi.. hahahahaha

Cik Puan Bunga said...

Minggu depan nak tumpang rumah kau 3 hari pleaseeee! *kelip - kelip mata buat muka kesian*

Miss Tasantek said...

mawi : kopi tau..kopi. kau tau kan aku tak leh sdut pon baunye...

CPB : dialu2kan. jemput2.. :) datang dengan sape???

 
This Template Was Made & Design With Love By AisyaDoodles . All Right Reserved To Me.