Friday, July 27, 2012

malas nak bagi tajuk

salam...
dah hari Jumaat kan.
sekejap je rasa. aish...
ok. malas nak menaip pepanjang...

hari ni aku nak share tentang wafiy :)

wafiy skang sudah 6 bulan lebih.  fuh~*sapu2 habuk kat bahu*
bukan senang nak jadi emak tau. tak senang. memang tak semudah yang disangka.

sejak puasa ni memang aku tak larat betul nak bangun sahur. kalau dulu masa mengandung...aku bangun boleh goreng lempeng..boleh masak lagi pepagi buta...skang??

tak larat lah. siyes. tak larat.
balik keje hanya tinggal beberapa minit nak buka, (even duk Ampang pon)  
terus aje beli kat bazar ... 
lepas buka tidokan anak, basuh kain pulak...mana baju anak yang kat umah pengasuh tu kena basuh segera sebab kadang2 ada taik die, muntah dan sebagainya. hahaha...

sementara tunggu mesin tu lah baru dapat duduk brehat. tu pon tak semestinya berehat, kadang2 baru nak baring wafiy dah panjat2 aku beguling2...ajak aku main. 

kadang2 tu, pukul 10 baru rasa mandi. Untunglah kalau maid... tapi aku tak mampu kan ;( so ni lah maid, ni lah isteri, ni lah mama, ni lah tukang cuci toilet..
suami??
sementara aku menyiapkan semua keje tu , dia lah yang layan anak aku.  aku lagi rela die layan anak dari aku tengok die buat keje tak seperti yang aku harapkan. 

bukan senang nak jadi emak ni kengkawan... 
isteri dan ibu dalam masa yang sama. so skang ni memang aku tau sangatlah apa yang mak aku rasa masa aku kecik2 dulu... ni anak aku baru seorang. kalau 2, 3 , 4 mungkin?? apakah...kurus aku dibuatnya.


bukan nak mengeluh. inilah realiiti kehidupan aku sebenarnya..

kadang2 rasa macam fedup nyer ....rasa nak benti keje, menjait je kat umah lagi bagus...

tapi bila kenangkan...kehidupan yang lebih baik...aku rasa tak boleh nak benti.

wafiy pulak skang..dah makin ligat..tinggal kejap...

dah ada bawak sofa, teselit tepi krusi, temasuk bawah kerusi, terantuk bucu rak tv lah..macam2...

so perhatian kena lebih...pada wafiy :) 


sampai lupa pada yang tercinta. suami.

ada sekali tu aku ralit buat keje umah, melayan wafiy sampai aku lupa..suami aku dah terabai..kesian suami.  

beberapa malam yang sudah..,
aku usap kepala dia masa dia tidur, rambut dia dah panjang. tak potong lagi...
aku usap badan dia, suami sedikit berisi...tapi...lately die jarang makan. kat tempat keje, die tido tengah hari. so dia skip lunch. malam je die makan tu pon selepas wafiy tido...pukul 10.

aku kucup jari jemari suami...kuku dia panjang. tak sempat nak potong gaknya...

aku kucup pipi suami...aku rasa rindu sangat nak solat jemaah dengan dia...lama rasanya kami tak solat bersama...menitis juga air mata.

semalam...terlanjur aku nak ke bank, bayar kereta, dan sebagainya...kami berbuka di luar..

aku biarkan suami makan dlu sebab aku sedang bercuti. aku pangku wafiy...
wafiy..biasalah dengan tangan dia, dengan suara dia...bergegar satu KFC tu dengan suara wafiy. hahahaha....hentak2 meja macam ahli parlimen lagaknya...

aku tengok suami makan penuh berselera...kesian suami. letih dan lapar agaknya...

aku minta suami cuti terawih dan bawa suami gi beli baju keje dia..

last time beli baju keje tahun lepas. tahun ni tade lagi baju keje dia yang baru. sedangkan aku??? setiap bulan ada saja baju baru.
aku blikan dia 2 baju keje...dan 3 keping baju wafiy. baju aku tade . aku dah penat beli baju. dah2 lah...letih.

aku rasa suami menjadi seorang yang terkacak dnegan baju baru pagi tadi. tak sempat basuh dah suruh pakai. nak tengok punya pasal...

aku bukan nak berbangga2 punya suami yang konon2 terlalu mencintai aku. no no no..

cuma aku nak share kan di sini...

sebenarnya memang susah nak bahagikan masa antara anak dan suami. ini apa yang aku rasa dan lalui.

ada orang yang...tak kisah. suami dia nak jadi apa , biarkan saja. yang penting anak. ada orang yang anak tak diendahkan..yang penting suami. anak merengek2 nak dukung pon die wat dek je melayan suami makan...

kalau aku pandang muka suami aku, dalam2...aku rasa ada satu perasaan...rasa yang aku takut satu hari nanti akan berkurangan kalau aku semakin leka melayan kehidupan aku dan anak...

ya..rasa cinta suami kepada aku.

aku takut kalau perasaan itu berkurang. atau berubah, atau lebih dasyat lagi beralih ke orang lain.  Sekarang ini, macam2 perkara boleh terjadi, hanya doa aku pada Nya setiap hari menjadi kekuatan aku...

pengalaman bekerja di mahkamah, memang buat aku rasa aku kena mencari jalan membuat suami sentiasa rasa dirinya terjaga...
you guys...jangan biarkan suami kita terabai, walau sibuk macammana pon tetap jaga makan pakai suami.  Lelaki....
sekarang dia berjanji setia dengan kita...tapi ketika perkahwinan mencecah 10 tahun?? 15 tahun??? adakah janji itu masih lagi di situ?? atau mungkin ia hanya tinggal janji??

pengalaman aku, orang yang bernikah di hadapan Kaabah pon bercerai. yang katanya melihat bakal suami dalam mimpi sedangkan tak pernah bertemu di depan mata, tiba2 berdoa dan berkahwin di hadapan kaabah pon boleh bercerai?? ini kan kita orang biasa...

jangan gasak sangat mengaku suami terbaik yang kita ada itu akan sayang kita sampai kita mati, tapi berdoalah rumah tangga kita rukun damai dan kita suami isteri saling mengasihi. 
kalau hanya bercakap..tak berdoa, tak berusaha menjaga makan, pakai, dan menjalankan tanggungjawab, tak payahlah kau kata kau sayang suami. buat gelak dek orang je.

eh...dah melalut. 

untuk menghangatkan rasa cinta yang ada ni, aku bercadang nak masakkan suami favourite food dia , roti jala..tapi tak ade kuali nak buat...ahaha...mana tutup periuk aku nak jadikan kuali ni.

gigih aku belajar. harap2 jadilah kan.

ok dear. nak gi jalan TAR :) da~

3 comments :

Mrs mAmikO AbUrakOji said...

wah....besarnya tangggungjawab...aku baru jadi isteri je kadang2 duk rasa penatnye, belum jadi mak lagi..huhu

Tahniah tasya..!!!

Miss Tasantek said...

thanks timah :) kau bakal menghadapinya ...

norzie said...

pjg nye cerita.. tp aku xskip satu patah perkataan pn... ko nye ayat menyentuh hati dan sanubari... sedu aku membacanye... aku sedikit beruntung sbb suami jarang ada kat uma.. smua kite kene jg.. tp kite ni... cammana tasa? sape nk jg ati dan perasaan kite ni... haishhhh...

 
This Template Was Made & Design With Love By AisyaDoodles . All Right Reserved To Me.