Wednesday, June 11, 2014

KEGILAAN BARU : BERMAIN SKATE


Assalamualaikum w.b.t
Lama berabuk blog aku. Fuh fuh fuh fuh…*beterbangan abuk2 debuuuss*

ok tak nak citer panjang. Sebab tangan sakit lagi ni. Segala mala otot yang ada tengah sakit . sebab kenapa aku sakit2 badan tak lain tak bukan sebab…

hobi baru.

Hobi bermain skate. Atau kalau korang selalu dengar RollerBlade. (Roller Blade ni jenama sebenarnya)

macam mana aku boleh terfikir nak main?

Sebenar2nya aku dah lama ada niat nak try2 main skate ni. First2 aku berangan masa aku anak dara  … tapi sebab aku duk Ampang, kawasan pon takde sangat nak main..Plus masa tu tengah gila karok, bowling, kete..so niat bermain skate ni terpadam dengan sendirinya… 

One day in past 2 weeks ago, I chat with my friend and he told that he playing skate whenever he bored. so I think I should try this extreme and challenging sport.

dah saja je aku guna bahasa inggeris. Nak improve sikit. Kata da pegi kusus kan. kalau masih betabur tu harap maaf. Aku memang dah lama tak amalkan sampai aku dah tak yakin nak bercakap dalam bahasa inggeris. Haiiihhhh!

Bermula dari perbualan dengan kawan aku tu, aku terasa macam aku perlu lakukan sesuatu mencari sesuatu yang mencabar keupayaan diri. Terus berada di zon selesa memang bukan pilihan yang baik buat aku. Aku perlu lakukan sesuatu.

Masa aku balik kampong last time aku ada bitau adik aku, aku rasa aku nak main rollerblade so kami pon decide nak mencari skate di sekitar Bandar Batu Pahat. Dapat dah sepasang skate brand Blade Runner dari keluaran Roller Blade. Bolehlah buat aku belajar2 kan…

Aku cuba dah kat umah kasut ni, nampaknya untuk berdiri pon aku tak mampu, menyeimbangkan badan apatah lagi. aku rasa aku perlu mencari tahu the best way to use this skate shoes. Aku pon google….youtube ….download video…cuba fahamkan..cuba try…cuba dan cuba…
tapi masiiiihhhhh tak Berjaya.

Aku tak suka duduk diam saja so aku pon google lah mana ada kelab skate  kat muka bumi ni, aku jumpa kelab skate Titiwangsa. Tapi nak kena kesana la pulak kalau nak blajar main kan.. ohhh..tak mungkin. Jauh dan kawasan yang terlalu peak.. bukan pilihan aku kalau begitu.

Ok google lagi…

Lagi..

Dan fed up. Tutup lappy . tido.

Hari Sabtu yang lepas aku jalan2 Dataran Putrajaya. Lepas aku pow Encik Azmee sehelai tshirt Lanun Johor Versi Kepala Lanun On Board, aku pon berjalan2 sekitar dataran… tengok orang main skate. Teringat blade runner aku kat umah. .

kat dataran tu ada shoes skate rental yang menyediakan perkhidmatan sewa kasut sengah jam RM10 so sape2 berminat bolehlah sewa and main smpai sengah jam. Pas sengah jam kau pulang balik kasut tu kalau tak nak akak jaga kasut tu katok kepala kau pakai tongkat . hahahaha..
Mula aku ke group REMBO Skate. Aku Tanya if diorang sediakan perkhidmatan personal coaching for beginner macam aku.. sembang punya sembang.. diorang suggest cuba tanya satu group lagi tak jauh dari tempat diorang lepak tu… depan sikit ada satu group lain nama dia Fun Skate Club, aku pon pi lah bagi salam, senyum2 macam kerang basah..pastu introduce diri..
aku Tanya if diorang ada sediakan perkhidmatan personal coach / trainer untuk beginner.. jawapan diorang ADA. Salah seorang dari mereka ada yang pergi kursus jurulatih skate. Apa lagi masa tu juga adrenalin aku laju dirembeskan. Rasa teruja memang tak usah cakaplah..kalau boleh itu jam juga aku nak pakai kasut terus berdiri depan coach tu siap tabik hormat.

Dari situlah aku berkenalan dengan coach Azim. Orangnya kurus tinggi, berusia 29 tahun. Sangat friendly and bila aku bitau dia aku nak hire dia untuk intensive session dia kata ok. Terus dia ajar how to stand, how to stabilize your body, macam2 lagi serba sedikit tips dari dia. and selepas beberapa minit bersembang dia pon decide esok pagi pukul 9 dia nak jumpa aku kat Exterem Park Putrajaya..

Esoknya seperti dijanjikan aku ke Extreme Park Putrajaya untuk sesi latihan secara intensif. Bhahaha…intensif sgt jah…
Coach Azim bawak member. (dia bawak geng la wehhh) hahahaha..
Dia bawa wife dia and 2 orang kawan sebagai pembantu. Seorang tu nama Idruss sebaya aku, and seorang lagi kak Puteri (usia dirahsiakan) kihkihkihkih..

Bermulalah sesi pengenalan kepada kasut roda. Stretching…. Pakai kasut pon trainer pakaikan. Bhahaha..aku macam puteri (time ni rasa puteri sangat tunggu 2 jam pastu)

ok nak citer apa aku belajar memang banyak beb. boleh kejung tangan nak taip. Ni pun tangan sakit kat otot2 lengan aku bedal lenjan menaip sebab nak share rasa teruja dengan pembaca blog. (bajet blog femes.ceh!)

Kita kasi gambar lah kan…

muka eksaited pakai baru.



ok first step trainer pakaikan kasut. dia siap bawakkan kasut. just bitau saiz je.
ni dia coach azim. sgt supporting. garang juga kihkihkih


eceh. pegang botol air konon. .. tak tau gegor2 aku bediri. cish.
sesi penerangan tentang "V Shape"
try to glide
penat coach ingatkan aku tangan sentiasa di lutut..aku mudah lupa diri sikit..
ni idruss assisstant coach.
mak jatuh teduduk ni jah. bukan saja2 duduk bersimpuh tau! 
step nak bangunnn...

Asik buat salah je kan. meh blajar tempat panas bagi berakal sikit.
eceh. tipu je..ni aku tengah belajar nak break.
ok ni dia team yang telah bersama-sama basah ketiak ajor aku mainnn skate. Thank u all!


Sapa rasa nak main and nak belajar dari basic bolehlah hubungi
Abg Awe (017-6733727) Coach Azim (0162528685) & Idruss (016-9227568)
Don’t Worry mereka sgt friendly ..sgt memahami apa yang beginner rasa.. hehehehe..


Ada yang ingat main skate ni macam senang. sarung kasut cari dinding main lah pelan2..no. itu memang salah sebab aku dah try memang tak menjadi. sebab tak tau teknik.

dari sesi ini aku belajar untuk berdiri dengan stabil, start to glide, scootering, break dan yang paling penting sekali macam mana nak jatuh dalam keadaan selamat dengan kecederaan minimum. silap2 tade cedera mana pon.
itu semua ada dalam sesi latihan bersama mereka. apa2 pertanyaan boleh tanya no di atas..

strongly recommended for those who want to joint the skate world. :)

ok aku nak pi training. salam sayang semua muah!

4 comments :

Unknown said...

wow bestnyee.. sy berminat la nak belajar skate ni..tp tak tau nak start dr mane.. akak boleh tolong tak?

Unknown said...

wow bestnye..
sy berminat la nk belajar skate ni, tp tak tau nak start dari mane..
akak boleh tolong tunjuk ajar tak?

azRizam LiFe said...

sapa duk parit buntarr???sana ada jual kasut roda tk??

dayana hamid said...

Bestnya.... mahal tak ambil personal clasa mcm ni?

 
This Template Was Made & Design With Love By AisyaDoodles . All Right Reserved To Me.